Karácsonykor minden évben rengeteg drón kerül a fa alá, úgy látjuk a szokás alól ez az év sem volt kivétel.
Az évnek ezen szakaszában vágnak bele legtöbben a repülésbe és légi filmezésbe. A mai bejegyzésünkben leginkább nektek, új pilótáknak szeretnénk segíteni már a rajtkőről átugrani a kezdő drónosok buktatóit. Végigmegyünk az 5 leggyakoribb kamerabeállítási hibán és természetesen azon is, hogy hogyan tudjátok ezeket kiküszöbölni.
A különböző videómegosztókon és közösségi média platformokon már bizonyára mindannyian láttunk kreatív és szemkápráztató drónos felvételeket. Járhatjuk a legkülönfélébb, leggyönyörűbb tájakat naphosszat, a környezet kiválasztása pusztán a csata fele. A fényviszonyoknak megfelelő beállítások használata legalább ugyanolyan fontos, mint az, hogy hol repülünk.
1. Exponálási mód
A legtöbb DJI drónon lehetőségünk nyílik automatikus, vagy kézi beállítások használatára. Az AUTO mód használata rendkívül kényelmes és gyors, nincs szükség percekig tartó beállításokra, elegendő beindítani a drónt és repülni. Állóképek készítéséhez tökéletes, viszont videók esetében más a helyzet. A mód hátránya a legtöbb kezdő pilótánál az első elkészült felvételek visszanézésekor jelentkezik:
AUTO módban ugyanis a kamera önállóan alkalmazkodik a látószögébe eső fényviszonyokhoz, amik azonban a valóságban szinte soha nem egyenletesek. Ezek a változások és a kamera automatikus állítása okozza azt a gyakran előforduló villódzást a felvételeken a fordulók, vagy kamera bólintások után. A nem kívánatos villódzások elkerülhetők, ha az exponálást kézi beállításra kapcsoljuk. Ilyenkor ugyan nekünk kell megtalálnunk a megfelelő értékeket, de máris megszabadultunk egy zavaró tényezőtől.
Ha mindenképp ragaszkodni szeretnénk az automata fényméréshez, használjuk az applikáció jobb felső sarkában található Exposure Lock névre hallgató kis lakat ikont, melynek segítségével rögzíthetők az aktuális fénymérési beállítások. Videófelvételek készítéséhez ne használjuk sem az A, sem az S módot, mivel ezek a váltakozó rekeszérték, vagy épp zársebesség miatt élvezhetetlenné teszik a felvételt.
2. EV érték kiválasztása
A megfelelő exponálási érték, azaz EV kiválasztása szintén fontos pillére a látványos felvételeknek. A rosszul megválasztott EV érték túl sötét, vagy épp kiégett felvételeket fog eredményezni. Felszállás után a csúszka segítségével állíthatjuk kameránk "fényerejét" az aktuális fényviszonyokhoz. Hasznos segítőtárs az Overexposure Warning néven található túlexponálási figyelmeztetés. Bekapcsolva fekete-fehér csíkokkal tölti ki a kép azon részeit, ahonnan a kamera a jelenlegi beállítások mellett nem tud képi információt szerezni. Ezek a "kiégett" részek a felvételünkön teljesen fehérek lesznek. Manual, azaz kézi módban az EV érték külön nem állítható, ebben a módban az ISO és a zársebesség állításával érhetjük el ugyanezt a hatást. A hisztogram elengedhetetlen fontosságú a megfelelő expozíciós értékek megválasztásánál, hiszen ezen látszanak a tónusok, valamint azok mennyiségei.
3. ISO
Az ISO érték megemelése lehetővé teszi a filmezést alacsony fényviszonyok között akár alkonyatkor is, de ezzel is érdemes vigyázni. A túl nagy ISO érték "zajossá" teszi a képet, megjelennek a televíziós adáshibára emlékeztető villódzó pontocskák, amelyek még a legszebb felvételeket is képesek elrontani. Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, hagyatkozhatunk az AUTO mód által választott értékre. Nézzük meg milyen ISO-val dolgozna az automatika, majd azt az értéket állítsuk be a Manual módban. Optimális esetben 100-200-as ISO értékkel használjuk a kamerát, de vannak esetek, amikor ez még kevés. Ilyenkor saját ízlésünk szabja meg a határt, avagy mi az a zajmennyiség, amit még elfogadhatónak tartunk.
4. Fehéregyensúly
Ha eddig mindent jól csináltunk de valahogy szokatlannak, már-már természetellenesnek érezzük a színvilágot, gyanakodjuk a fehéregyensúlyra. A különféle fényforrások különböző színhőmérsékletet eredményeznek. A fehéregyensúly ezt a jelenséget hivatott semlegesíteni. Leegyszerűsítve, a hideg fényekhez meleg színeket, a meleg fényekhez pedig hideg színeket kever, így kerül felvételeink színvilága a lehető legközelebb a valódi látványhoz. A DJI szerencsére gondolt erre is, filmezzünk akár beltéren, akár a szabad ég alatt, a White Balance menüpontban minden eshetőségre találunk megfelelő beállítást. Télen gyakori jelenség, hogy az automata fénymérés elhúzza a színhőmérsékletet egy kékes árnyalat irányába, ezért nem érdemes ebben az üzemmódban maradni.
5. Mélységélesség, fókusz és zársebesség.
Amennyiben azt tapasztaljuk, hogy a felvételeink életlenek, érdemes átnézni a fókusz beállításokat, valamint Pro drónok esetében a zársebességet és a rekesznyílás értékét. Egyes körülmények között, különösen rossz fényviszonyok esetén az autofókusz veszít hatékonyságából, ilyenkor érdemes kézzel kijelölni egy fókuszpontot. A DJI Mavic 2 Pro és Phantom 4 Pro drónok lehetőséget nyújtanak a rekesznyílás érték és a zársebesség állítására. Mindkét tényezővel befolyásolhatjuk a beengedett fény mennyiségét, azonban kellemetlen mellékhatásaik is vannak. A túlzottan nagyra nyitott rekesz életlenné teszi a képet, míg a rosszul megválasztott zársebesség elmosódott, vagy természetellenesen szaggató felvételeket eredményez.
5+1 Bónusz apróság
Ez már-már komikus hiba, de néha szinte mindenki beleesik ebbe a csapdába: Győződjünk meg róla, hogy valóban elindítottuk-e a felvételt és a jó módban vagyunk-e. Ugye milyen kínos, amikor egy elképesztően látványos jelenet végén
a barátaink reménykedve kérdezik "Ugye megvan? Ez nagyon jól nézett ki!" miközben szemünk megakad a gúnyosan pirosló, meg nem nyomott felvétel gombon?
Reméljük tetszett a 2020-as év utolsó bejegyzése és mindenki talált benne legalább egy hasznos tippet! Boldog új évet kíván a Hobbycity csapata!