Amennyiben hozzájárulsz a sütik használatához, kattints a RENDBEN gombra. Részletes információ: Adatvédelmi tájékoztató

Az öt leggyakoribb kamera beállítási hiba, nem csak kezdő drónosoknak

Az öt leggyakoribb kamera beállítási hiba, nem csak kezdő drónosoknak
A mai bejegyzésünkben, leginkább az új pilótáknak szeretnénk segíteni már a rajtkőről átugrani a kezdő drónosok buktatóit. Végigmegyünk az 5 leggyakoribb kamera beállítási hibán és természetesen azon is, hogy hogyan tudjátok ezeket kiküszöbölni.

Karácsonykor minden évben rengeteg drón kerül a fa alá, úgy látjuk a szokás alól ez az év sem volt kivétel.
Az évnek ezen szakaszában vágnak bele legtöbben a repülésbe és légi filmezésbe. A mai bejegyzésünkben leginkább nektek, új pilótáknak szeretnénk segíteni már a rajtkőről átugrani a kezdő drónosok buktatóit. Végigmegyünk az 5 leggyakoribb kamerabeállítási hibán és természetesen azon is, hogy hogyan tudjátok ezeket kiküszöbölni.

A különböző videómegosztókon és közösségi média platformokon már bizonyára mindannyian láttunk kreatív és szemkápráztató drónos felvételeket. Járhatjuk a legkülönfélébb, leggyönyörűbb tájakat naphosszat, a környezet kiválasztása pusztán a csata fele. A fényviszonyoknak megfelelő beállítások használata legalább ugyanolyan fontos, mint az, hogy hol repülünk.

1. Exponálási mód
A legtöbb DJI drónon lehetőségünk nyílik automatikus, vagy kézi beállítások használatára. Az AUTO mód használata rendkívül kényelmes és gyors, nincs szükség percekig tartó beállításokra, elegendő beindítani a drónt és repülni. Állóképek készítéséhez tökéletes, viszont videók esetében más a helyzet. A mód hátránya a legtöbb kezdő pilótánál az első elkészült felvételek visszanézésekor jelentkezik:
AUTO módban ugyanis a kamera önállóan alkalmazkodik a látószögébe eső fényviszonyokhoz, amik azonban a valóságban szinte soha nem egyenletesek. Ezek a változások és a kamera automatikus állítása okozza azt a gyakran előforduló villódzást a felvételeken a fordulók, vagy kamera bólintások után. A nem kívánatos villódzások elkerülhetők, ha az exponálást kézi beállításra kapcsoljuk. Ilyenkor ugyan nekünk kell megtalálnunk a megfelelő értékeket, de máris megszabadultunk egy zavaró tényezőtől.

2. EV érték kiválasztása
A megfelelő exponálási érték, azaz EV kiválasztása szintén fontos pillére a látványos felvételeknek. A rosszul megválasztott EV érték túl sötét, vagy épp kiégett felvételeket fog eredményezni. Felszállás után a csúszka segítségével állíthatjuk kameránk "fényerejét" az aktuális fényviszonyokhoz. Hasznos segítőtárs az Overexposure Warning néven található túlexponálási figyelmeztetés. Bekapcsolva fekete-fehér csíkokkal tölti ki a kép azon részeit, ahonnan a kamera a jelenlegi beállítások mellett nem tud képi információt szerezni. Ezek a "kiégett" részek a felvételünkön teljesen fehérek lesznek. Manual, azaz kézi módban az EV érték külön nem állítható, ebben a módban az ISO és a zársebesség állításával érhetjük el ugyanezt a hatást.

3. ISO
Az ISO érték megemelése lehetővé teszi a filmezést alacsony fényviszonyok között akár alkonyatkor is, de ezzel is érdemes vigyázni. A túl nagy ISO érték "zajossá" teszi a képet, megjelennek a televíziós adáshibára emlékeztető villódzó pontocskák, amelyek még a legszebb felvételeket is képesek elrontani. Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, hagyatkozhatunk az AUTO mód által választott értékre. Nézzük meg milyen ISO-val dolgozna az automatika, majd azt az értéket állítsuk be a Manual módban.

4. Fehéregyensúly
Ha eddig mindent jól csináltunk de valahogy szokatlannak, már-már természetellenesnek érezzük a színvilágot, gyanakodjuk a fehéregyensúlyra. A különféle fényforrások különböző színhőmérsékletet eredményeznek.
A fehéregyensúly ezt a jelenséget hivatott semlegesíteni. Leegyszerűsítve, a hideg fényekhez meleg színeket, a meleg fényekhez pedig hideg színeket kever, így kerül felvételeink színvilága a lehető legközelebb a valódi látványhoz.
A DJI szerencsére gondolt erre is, filmezzünk akár beltéren, akár a szabad ég alatt, a White Balance menüpontban minden eshetőségre találunk megfelelő beállítást.

5. Mélységélesség, fókusz és zársebesség.
Amennyiben azt tapasztaljuk, hogy a felvételeink életlenek, érdemes átnézni a fókusz beállításokat, valamint Pro drónok esetében a zársebességet és a rekesznyílás értékét. Egyes körülmények között, különösen rossz fényviszonyok esetén az autofókusz veszít hatékonyságából, ilyenkor érdemes kézzel kijelölni egy fókuszpontot. A DJI Mavic 2 Pro és Phantom 4 Pro drónok lehetőséget nyújtanak a rekesznyílás érték és a zársebesség állítására. Mindkét tényezővel befolyásolhatjuk a beengedett fény mennyiségét, azonban kellemetlen mellékhatásaik is vannak. A túlzottan nagyra nyitott rekesz életlenné teszi a képet, míg a rosszul megválasztott zársebesség elmosódott, vagy természetellenesen szaggató felvételeket eredményez.

5+1 Bónusz apróság
Ez már-már komikus hiba, de néha szinte mindenki beleesik ebbe a csapdába: Győződjünk meg róla, hogy valóban elindítottuk-e a felvételt és a jó módban vagyunk-e. Ugye milyen kínos, amikor egy elképesztően látványos jelenet végén
a barátaink reménykedve kérdezik "Ugye megvan? Ez nagyon jól nézett ki!" miközben szemünk megakad a gúnyosan pirosló, meg nem nyomott felvétel gombon?

Reméljük tetszett a 2020-as év utolsó bejegyzése és mindenki talált benne legalább egy hasznos tippet! Boldog új évet kíván a Hobbycity csapata!

Tartalomhoz tartozó címkék: hír