Amennyiben hozzájárulsz a sütik használatához, kattints a RENDBEN gombra. Részletes információ: Adatvédelmi tájékoztató

A kamera önmagában nem elég - Te is kellesz hozzá!

A kamera önmagában nem elég - Te is kellesz hozzá!
A fejlett drónok nagy felbontású kameráik és felhasználóbarát repülési módjaik segítségével ugyan jelentősen egyszerűbbé és kényelmesebbé tették a filmforgatást, a kreatív gondolkodású és lehetőségeit ismerő drónkezelő nélkül mindez mit sem ér. 

A legtöbb filmes drón megvásárlásával számos kreatív és látványos előre programozott repülési módot is kapunk a csomagban, melyekkel egyetlen karmozdítás nélkül képesek lehetünk szemet gyönyörködtető felvételeket készíteni, ráadásul mindezt másodpercek alatt. Ahhoz azonban, hogy valami valóban egyedit és kiemelkedőt alkossunk, a saját kezünkbe kell vennünk az irányítást. A YouTube toplisták élére vezető út rengeteg gyakorlással, összetett manőverekkel és gondosan megtervezett felvételekkel van kikövezve. A mai bejegyzésünkkel arra szeretnénk buzdítani Titeket, hogy merjetek próbálkozni, újítani és elindulni ezen az úton.



Az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány filmes manővert és vágási technikát, melyekkel bármilyen felvételt egyedibbé tudtok tenni.

Linear shot - az egyenes vonalakban is sok rejlik
Egyenesen, közel vízszintes kameraállással mindenki tud repülni, sőt, talán közülünk legtöbben a kar előretolásával és a felvétel elindításával kezdtük az első repülésünket. A manőver egyszerűsége miatt a kezdő drónosok is könnyedén tudják alkalmazni. Az egyszerűségében rejlik a korlátja is, hiszen viszonlag kevés opció áll rendelkezésünkre - egyenesen repülünk és kész. Amivel ég és föld jelentőségű különbséget tudunk alkotni két ilyen felvétel között, az a helyszín megválasztása.
Valódi térhatást és lélegzetelállító látványt tudunk nyújtani, ha sikerül egy olyan helyet találnunk, ahol "rétegződik" a táj, azaz van egy elkülönülő előtér és háttér, amelyből majd a fő téma lesz. Erre itt is egy példa:


Reveal shot - Még mindig egyenesen repülünk
Az előbb említett egyenesen haladó felvételeinket akkor is látványossá tudjuk tenni, ha nincs lehetőség az előtér és a háttér elkülönítésével megteremteni a térhatást. Ilyenkor érdemes lehet a gimbal mozgatásával megváltoztatni a perspektívát. A felvételt kezdhetjük fentről, vagy lentről, majd szép lassan döntsük a gimbalt úgy, hogy a felvétel közepébe kerüljön a jelenet témája. Ezeknél a felvételeknél különösen látványos, ha víz felett repülünk és először a felszín tükröződésében pillantjuk meg a jelenet főszereplőjét, majd csak utána emeljük rá a gimbalt.

Diagonal curve - Átló, kicsit továbbgondolva
Képzeljünk el két pontot a térben, melyek mindegyike más perspektívából mutatja meg azt, amit láttatni szeretnénk. Ha megvan, kössük őket össze és tekintsünk erre a vonalra úgy, mint egy négyzet átlója. Ezután már nincs is másra szükség, csak arra, hogy az egyik pontból kezdve elrepülünk a másik pontba, miközben a kameránkat lassan visszaforgatjuk az előző pont irányába. Ha egy kicsit szépíteni szeretnénk a felvételen, az egyenes vonalat felválthatja egy ív is. A két pont közötti útvonal bárhogy elhelyezhető, de kifejezetten látványos, ha a felvétel közben emelkedünk és az előző manőverhez hasonlóan kilépünk egy "előtérből".

Circle - Körbe, körbe..
Ez egy olyan manőver, melynek során a drón szabályos köröket ír le a felvétel témája körül úgy, hogy a kamera mindvégig arra irányul. Ilyen felvételeket könnyedén készíthetünk az intelligens üzemmódok, mint a Cirlce és a POI segítségével. Ezek közül mindkettő képes arra, hogy helyettünk elvégezze ezt a manővert. A QuickShots menüben található Circle mód egyetlen kört tesz meg a kijelölt cél körül, míg a POI üzemmóddal számos paraméterrel állíthatjuk be a repülés jellemzőit. A tapasztalat azt mutatja, hogy gyakran éles helyzetben nincs arra idő, hogy megálljunk a drónnal, belépjünk a menübe, kiválasszuk a szükséges üzemmódot, kijelöljük a célpontot és elindítsuk a felvételt. Sokszor egy már megkezdett mozdulatsorra kell ráfűzni az íves, körkörös repülést, ezért érdemes begyakorolni annak kézzel történő megrepülését, melyet a távirányító karjainak vízszintes, ellentétes irányú kitérítésével tudunk megkezdeni.

Overlook - egyenesen az akcióba!
Technikai szempontból az Overlook is egy kifejezetten egyszerű, de annál hatásosabb felvétel. Egyenes repüléssel kezdjük, lassan lefelé bólintjuk a gimbalt úgy, hogy alulról a képmező közepébe kerüljön a jelenet főszereplője, mely rendszerint egy mozgó objektum, személy, jármű, bármi. Amint megtörtént ez a mozdulat, az egyszerű tájvideóból dinamikus hirtelenséggel belecsöppentünk az akcióba. Fontos, hogy a drón sebessége megegyezzen a mozgó objektum sebességével a sima felvétel érdekében.

Ejtsünk pár szót a vágásról is. Ugyan felvételeink látványosak és élvezhetőek, de az egyes jelenetek másodperceinél általában hosszabban szeretnénk gyönyörködni a környezetben, vagy a dinamikus, akciódús jelenetekből szeretnénk többet látni. Az elkészült felvételek a végeredménynek csak egy részét képzik, a vágás is szinte ugyanolyan fontos. Többféle vágási technikát különböztethetünk meg, mindegyiknek megvan a maga alkalmazási területe és ideje a felvételek stílusától függően. A gyors vágásokkal feszültséget, izgalmat és dinamikát kelthetünk, a lassú, gyönyörű tájvideókhoz azonban sokkal lassabb átmenetekre van szükségünk.

Direkt vágás
A legegyszerűbb vágási módszer, melyben áttűnések nélkül, egyik képkockáról a másikra ugrunk két jelenet között. Sok esetben nincs is szükség összetett átmenetekre, tökéletesen megfelel a direkt vágás módszere, főleg akkor, ha sikerül a vágásokat az aláfestő zene üteméhez, vagy felütéseihez szinkronizálni.

Váltakozó távolság
A több perspektívából, váltakozó távolságból készült felvételek izgalmas átmeneteket tudnak nyújtani, különösen olyan jeleneteknél, melyekben egyesíteni szeretnénk a levegőből és a földről készült felvételeket. A jelenet elején egy nagyobb magasságból készült felvétellel nyitunk, melyen látható a főszereplő, majd egy közelebbi nézetre váltunk egy gyors vágással.

Láthatatlan vágás
Ez talán az egyik leglátványosabb vágási módszer, azonban elengedhetetlen, hogy a két jelenet, melyet ez a két vágás összeköt, kompatibilis legyen. A lényege az, hogy az egyik felvételnek úgy kell végződnie, hogy egy objektum kitölti a teljes képmezőt. Ez lehet egy felhő, köd, egy épület, vagy épp az alábbi példában egy fatörzs.
Ilyenkor szintén használhatunk maszkokat, mellyel szinte vágás nélkül, még a jelenet befejezése előtt átrepülhetünk a következőbe.

Objektum kapcsolás
Szintén látványos tud lenni, amikor két olyan felvételt vágunk össze egy jelenetté, melyekben a drón azonos irányban halad, pl. oldalazik, valamint a háttérben fellelhetők hasonló formavilágú, de egyébként teljesen különböző objektumok. Ilyen párhuzamok lehetnek például a villanyoszlopok és a fák.

Ilyen, és ehhez hasonló manőverekkel, valamint szerkesztő és útómunkára is alkalmas szoftverekkel ismerkedhettek meg, ha ellátogattok a Drónakadémia Filmes-Fotós egy napos workshopjára! 
 

Tartalomhoz tartozó címkék: hír